banner-image
Детето ми е с аутизъм. Как да му помогна да проговори?

Специалистите по ранно детско развитие често говорят за функционална реч и комуникация. Това е така, защото липсата на функционална реч и слабата мотивация на децата за общуване, значително затрудняват достигането до така желаното проговаряне.

Има много дечица, които произнасят перфектно думи и дори сложни изречения, но не ги използват на място и не разбират смисъла им. Затова е толкова важно всяко понятие да бъде подплътено със смисъл, или с други думи – речта да бъде фyнкционална и в услуга на пълноценното общуване с околните. По-добре е да научим детето да изрази нуждите си с по една дума, но тя да бъде използвана на място и в адекватен контекст, отколкото да продуцира цели фрази и изречения, без те да имат комуникативна цел.

Насочвайки усилията си по посока научаване на думи, които са важни за детето при изразяване на нуждите и желанията му, имаме по-голям шанс да превърнем говоренето от трудна задача, която идва отвън, в негова потребност и желание. Мотивацията в този случай ще идва от детето и ще е в негова услуга, а не от нас, само защото трябва.

Но как?

Започнете със създаването на многобройни ситуации, в които на детето ще му се наложи да влезе в комуникация с вас. Направете нещата които иска и харесва видими, но недостъпни, без ваша помощ. Не се опитвайте да предугаждате и да давате веднага на детето това, което иска. Създавайте му малки „пречки“ и му подавайте думата, преди да му дадете желаното.

Добра идея би било да разделите банана за следобедна закуска на няколко парчета и да подавате думата „банан“ преди да дадете всяко следващо парче. Това може да направите и с играчки с много части, като сортери, рингове, животни, които дават възможност за многократни повторения на съответната дума. Изчаквайте детето да посегне към предмета, за да сте сигурни, че го иска, приближете предмета близо до устата си и подайте думата. Важно е, когато казвате думата, детето да гледа към предмета и към вас!

Как работи тази стратегия?

Целта ни е значително да увеличим ситуациите, в които сдвояваме думата с предмета, така ще се получи качествено натрупване, което често води до възпроизвеждане на дума с цел достигане на желаното. Изисквайте всеки път думата или сричката, която детето вече може да казва, за да разбере, че това е начина по който постига целта си.

Не забравяйте, че за да въвлечем детето в това общуване, се започва с думите, свързани с най-желаните от него играчки, храна, физичски игри и дейности. Много често първите думи се появяват, когато се забавляваме заедно, играем физически игри, гъделичкаме се, люлеем се или скачаме на батут. Похвалете детето всеки път, когато постигне дори малък успех, за да се усети сигурно и разбрано.

Има ли алтернатива?

Разбира се, има случаи, в които вербална реч може и да не се появи, но това не прави детето лишено от нужда от себеизразяване и комуникация. В тези моменти на помощ на децата и семействата идват алтернативните методи за общуване. Много често те стимулират вербалната комуникация и дават допълнителен тласък на цялостното развитие на детето.

Намерете и добри специалисти – помощници по този дълъг и не лесен път, които да са с вас във всяка една стъпка, докато не повярвате в себе си и не се усетите подготвени да се справите сами. Винаги има начин и път напред! Не се предавайте!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

logo
  • гр. София, 1407, кв. Хладилника, ул. "Сребърна" 14
  • тел.: 0897 92 18 92
  • E-mail: aba@pokajimikak.bg

Да стигнете до нас е лесно!

АВА център за деца с аутизъм „Покажи ми как“ се намира на много комуникативно място с удобен обществен транспорт. Можете да стигнете до нас с автобуси № 83, 88, 120 и трамвай № 10. Намираме с в непосредствена близост до Метростанция „Витоша“ до Мол „Парадайз“. Ако пътувате с личен автомобил, можете да се възползвате от паркоместа за престой непосредствено до входа на центъра.