banner-image
Подредбата на дома, като важен елемент от доброто развитие на детето с аутизъм.

При провеждане на първа среща с ново семейство, ние винаги обсъждаме подробно каква е обстановката, в която живее детето и какво е поведението му в домашна обстановка. В голям процент от случаите, родителите описват ситуация в която детето е в непрекъснато хаотично движение, вниманието му към играчка или дейност е краткосрочно /в рамките на секунди/, липсва функционална игра,  детето се храни в движение и няма изградени навици в тази посока, липсва дневен режим за почивка и т. н.

Една от най-важните стъпки, която трябва да предприемем, за да овладеем хаотичното и деструктивно поведение при децата от аутистинчния спектър е изграждане на правилна подредба в дома. Овладяването на поведението, чрез модифициране на домашната среда стои в основата на изграждане на функционална игра и дейности, подпомага вниманието и концентрацията, пространствената ориентация, понижава много тревожността и отваря големи възможности за обучение на децата.

Какво може да направите още сега?

  1. Приберете част от играчките и оставате само тези, които сте забелязали, че задържат вниманието на детето и материали за дейности, които бихте искали да усвои.

Примери:

  • Комплект за игра с пластилин – четири броя формички/цифри, животни и др./, една кутия пластилин и точилка. Всичко това поставете в прозрачна кутия. В нея не трябва да има нищо друго.
  • Комплект за нанизване съобразен с възрастта на детето. Ако умението не е изградено започнете с по-големи и лесни за нанизване форми /не повече от 5-6 бр./. Поставете комплекта в прозрачна кутия.
  • Комплект за пресипване. Прозрачна кутия пълна с органична почва, боб или леща, голяма лъжица и три купички или чаши, които детето да пълни.
  • Конструктор според възрастта и интереса на детето. Започнете с по-малко на брой части. Поставете в отделна прозрачна кутия.

Това са материали за дейности, които имат ясно начало и край, изискват няколко стъпки, полезни са за фината моторика, подобряват концентрацията и вниманието и дават на детето ясна престава за обема от неща, които трябва да свърши. Когато приключите заниманието си, в детето остава усещане за успех.

2. Създайте ясно обособени кътове

  • Кът за игра и учене.

Вземете подходяща за вашето дете масичка и два стола и поставете прозрачните кутии с материалите за игра до нея. Дайте възможност на малчугана да избере една от кутиите с материали и започнете. При положение, че то не иска да избере вземете една по ваш избор.

В началото може да е трудно за детето да стои в къта за игра и учене. Започнете с една дейност, упражнявайте само нея. Когато усвоите дейността, преминете и към следващите. Бъдете упорити и усилията ви ще се отплатят.

До самостоятелното овладяване на новите дейности и игри вие трябва да сте партньор на детето, да му помагате в точния момент. Много често то се отказва не защото нямат интерес, а защото се притеснява, че няма да се справи.

Ако вашето дете е от тези, които много трудно следват инструкции, може да опитате да направите мястото за игра и учене забавно. Започнете да правите неща, които той харесва, но само докато сте на масата.

Пример – Пускайте любимите песнички на детето докато стои спокойно на масата, ако стане от стола, спирайте музиката, изчаквате да се върне и тогава пуснете музиката отново. Идеята е мястото да се превърне в привлекателно за детето и докато е там да има приятни преживявания. Това ще ви даде възможност да въвеждате новите умения и задачи на масата, без сериозни проблемни поведения.

Помагайте на децата в началото, но изисквайте завършване на всяка дейност. Научете ги да прибират материалите в кутията винаги, след като приключите играта и връщайте кутията на мястото от където сте я взели. Похвалете детето и продължете със следващата дейност.

  • Кът за хранене.

Създайте конкретно място за хранене. Тичането с храна в ръка из стаята и гоненето на детето от родителя с лъжица, единствено и само задълбочават хаотичността в поведението и влошава като цяло хранителните му навици. Имаме много случаи в които след въвеждането на този кът детето подобрява значително храненето си и като обем и като разнообразие от храни.

Важно! Когато сте навън и искате да дадете на детето солети, бисквити или друго, нека то да седне до вас или на подходящо място, да изяде бисквитата и тогава да продължи с разходката.

  • Кът за почивка, успокоение и релаксация

Създайте кът на пода, който да бъде място за успокоение, почивка и уединение на детето. Сложете една или две йога постелки на земята, върху тях сложете няколко възглавници, различни сензорни материали – антистрес топки, четки, вибриращи играчки, палатка, тежко одеяло и др.

Когато усетите, че детето е изморено и/или превъзбудено може да го насочете физически към мястото за почивка. Когато то е там е по-добре да не говорите. Оставете му пространство и изчакайте да се саморегулира.

Опита ни показва, че въвеждането на такова място в дома има много положително влияние върху децата и тяхната способност да се справят с кризи.

Истината е че, децата обичат да им е подредено, но те не могат да се научат на това сами.

Всеки психолог и психотерапевт би потвърдил, че когато е подредено около нас е по-лесно да „подредим“ и вътре в нас. Това в огромна степен въжи и за децата от аутистичния спектър.

Помогнете на семейството и на себе си да изградите по-подреден и хармоничен дом, който ще носи повече спокойствие за всички. Успех!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

logo
  • гр. София, 1407, кв. Хладилника, ул. "Сребърна" 14
  • тел.: 0897 92 18 92
  • E-mail: aba@pokajimikak.bg

Да стигнете до нас е лесно!

АВА център за деца с аутизъм „Покажи ми как“ се намира на много комуникативно място с удобен обществен транспорт. Можете да стигнете до нас с автобуси № 83, 88, 120 и трамвай № 10. Намираме с в непосредствена близост до Метростанция „Витоша“ до Мол „Парадайз“. Ако пътувате с личен автомобил, можете да се възползвате от паркоместа за престой непосредствено до входа на центъра.