Сигурно не е лесно за родителите да се ориентират в морето от информация за различните терапии при деца с проблеми от спектъра на аутизма. Със сигурност всеки терапевтичен метод има своите предимства. Тук накратко ще представим при кои поведенчески прояви на вашето дете най-ефективният избор би бил Приложният поведенчески анализ (АВА). Ако често се питате как да се справите с дадено проблемно поведение на вашето дете или искате то да усвои нови функционални умения, продължавайте да четете.
Кога да се обърнем към АВА терапевт? | Как помага АВА? |
---|---|
Речта на детето не се развива наравно с връстниците или изобщо липсва. | С помощта на позитивно подкрепление АВА помага да се насърчи речта на детето. |
Детето не реагира и не се обръща, когато бива повикано по име. | АВА помага детето да свърже името си с позитивни стимули. |
Детето избягва очния контакт или той е нестабилен. | Насърчаваме детето да използва очния контакт с комуникативна цел. |
Детето показва какво иска като ви дърпа за ръка. | Подкрепяме детето да използва разнообразни начини за комуникация. |
Плачът на детето продължава дълго и то трудно се успокоява, след като е разстроено. | Идентифицира се функцията на плача и се замества с функционална комуникация. |
Детето не изпълнява инструкции като „Ела“, „Седни“ и „Дай“. | Детето се подкрепя да свърже изпълнението на инструкциите с позитивни последствия. |
Многократно повтарящи се движения като пърхане с ръце, клатене, въртене в кръг. | Самостимулативните поведения постепенно отпадат след като детето развие функционални умения. |
Еднотипна игра с малко на брой играчки, които не се използват по предназначение. | Постепенно се разширяват уменията за игра и използването на различни играчки и материали. |
Детето рядко се отдава на игра с имитация и проявява слабо въображение. | Целенасочено се изграждат умения за имитация и учене от средата. |
Агресивни прояви (хапане, драскане, удряне) и самонараняване. | Функцията на тези поведения се замества с подходящи начини за комуникация. |
Детето създава впечатление, че не чува, въпреки че изследванията показват обратното. | Подкрепяме детето да откликва на другите и общуването да бъде приятно. |
Детето може да повтаря думи или изречения, но не подхваща разговор. | АВА подпомага речта да придобие комуникативна насоченост. |
Притеснителните за родителите поведения в ранното детство могат да имат различен израз и не е задължително едно дете да проявява повечето от тях. Освен изброените до тук, родителите често търсят консултация със специалист по ранно детско развитие, ако детето:
- Многократно повтаря една и съща дума или фраза, без комуникативна цел (ехолалия).
- Има регрес в развитието на речта – загуба на думи или фрази, които е използвало преди.
- Говори прекалено силно или много тихо, нарушен е нормалният ритъм и темп на речта.
- Реагира негативно на дори малки промени в еженевието и бита (преминаване по различен маршрут до детската градина, смяна на мястото за спане, влизането в различен магазин, промяна на мебели и т.н.).
- Има проблеми със съня – трудно заспива и често се събужда през нощта.
- Свръхчувствително е към аромати, светлина, докосване, шум, вкусове, натиск или не реагира на тези усещания.
- Често ходи на пръсти.
За родителите е силно притеснително да наблюдават подобни прояви при своето дете, но най-добрата крачка при съмнения за нарушения в развитието на детето е своевременната консултацията със специалист.
Вижте как протича консултацията със специалистите в ABA център за деца с аутизъм „Покажи ми как“ тук.
Прочетете още: Предимствата на Приложния поведенчески анализ при терапията на деца с аутизъм
Как да сме сигурни дали забавянето в развитието на детето сигнализира проблем